Mesiac jún zvyčajne znamená záver koncertnej sezóny. V ŠKO Žilina sa rozbehol radostne – naživo. Z pôvodne ohlásených programov 47. sezóny sa niektoré podarilo uchovať a aspoň v presunutých termínoch realizovať naplno. K tým šťastným podujatiam patril večer 3. júna 2021 s príťažlivou dramaturgiou pozostávajúcou zo skladieb Paganiniho, Beethovena a slovenskej premiéry skladby izraelského autora Mosha Zormana. Takúto repertoárovú vzorku predstavil spolu so sólistami Tomášom Valičkom a Sarou Dragan dirigent Barak Tal.
Izraelský umelec a pedagóg Barak Tal je etablovaný nielen vo svojej vlasti. Pred dvadsiatimi rokmi založil dnes už kvalitné, prosperujúce teleso Tel Aviv Soloists Ensemble, s ktorým absolvoval mnohé turné aj na svetových pódiách. V Žiline dirigoval v minulej sezóne a už vtedy sme jeho výkon hodnotili viac než pozitívne. Aj sme vyslovili prianie, aby sa na naše pódium vrátil…
Stalo sa, a tak sme si znova potvrdili kvality a osobitý umelecký rezultát. Barak Tal nepatrí k pompéznym interpretačným typom, naopak, jeho gesto je úsporné, priam diskrétne, prístup k tlmočeným opusom maximálne koncentrovaný, dôsledný a koncepčne jasný.
Dirigent prezentoval hneď v úvode pôvodnú skladbu z domoviny, čo vždy pôsobí sympaticky. Nemáme príliš veľa informácii o izraelskej hudbe, ponúkaná skladba súčasného autora však bola veľavravná, efektná a v jej kontúrach a štruktúre sme ,,vyčítali” a porozumeli mnohým charakteristikám…
V priebehu štvorčasťovej Galilejskej suity od Moshe Zormana, ktorá zaznela v tento večer v slovenskej premiére, hrá dominantnú rolu akordeón, na ktorom sa predstavil náš talentovaný Tomáš Valiček. Nástroj nefiguruje v číro koncertantnej pozícii, skôr “rafinovane” komplementárne uplatňuje farebné delikatesy a atraktívne kombinácie s ostatnými inštrumentmi (napr. s flautou, bicími…). Suita je dramaturgicky pôsobivo ustrojená s efektnými, priam spektakulárnymi kresbami kontrastov, v melodických líniách zreteľne navádzajúca na folklórne intonácie, podporované pregnantnými (pre nás exoticky vyznievajúcimi) rytmami.
Exkurzia do vzdialenej, no pre nás zároveň virtuálne blízkej biblickej krajiny bola v tlmočení dirigenta a Žilinčanov oveľa viac impozantná, než farebne efektná…
Sólistkou večera bola mladučná huslistka z Poľska Sara Dragan (1999!). A znova bol na pódiu ďalší zo “zázrakov”, ponúkajúcich otázky týkajúce sa interpretačných progresov a expanzívnych limitov, ktoré zdá sa, nemajú konca-kraja… Huslistka si zvolila efektný Koncert č. 1 D dur op. 6 pre husle a orchester Niccola Paganiniho, vskutku hraničný, na efektnosti postavený sólistický kúsok pre každého obdareného huslistu. Sólistka nemusela presviedčať o svojej disponovanosti, hudobníckej vyspelosti, technickej bravúre, všetko bolo zjavné a jasné už po prvých tónoch. Pri jej komplexnej a už dnes zrelej hudobníckej výbave by som asi skôr privítala umelecké pohľady na myšlienkovo hlbšie, kontemplatívnejšie opusy…
Na záverečnej kreácii si dirigent dal nielen extrémne záležať, ale odhalil aj jednu zo svojich zrejmých favorizovaných zón. Beethovenova Symfónia č. 6 F dur ,,Pastorálna” sa pod jeho dotykmi odvíjala ako neuveriteľne kompaktný, premyslený tok hudby, velebiaci silu rudimentárnych obrazov, ako aj náznakov, či tušených väzieb. Barak Tal čaroval s inštrumentálnou koloristikou, zvažoval každú frázu, sýtil sa (…a celé prítomné okolie…) myšlienkovými konšteláciami skvele vystavanej a radosť servírujucej beethovenovskej bukolickej lahôdky…
Autor: Lýdia Dohnalová
písané z koncertu 3. 6. 2021
Zorman / Paganini / Beethoven
Štátny komorný orchester Žilina
3. júna 2021
Barak Tal, dirigent, Izrael
Tomáš Valiček, akordeón
Sara Dragan, husle, Poľsko
Moshe Zorman: Galilic Suite – slovenská premiéra
Niccoló Paganini: Koncert č. 1 D dur op. 6 pre husle a orchester
Ludwig van Beethoven: Symfónia č. 6 „Pastorálna“
www.skozilina.sk
Fotografie: Roderik Kučavík